EMA: Verder onderzoek naar ontsteking van de hartspier na coronavaccinatie

Het geneesmiddelenbewakingscomité PRAC van het EMA doet verder onderzoek naar meldingen van ontstekingen van de hartspier (myocarditis) of het hartzakje (pericarditis). Een klein aantal mensen kreeg daar last van na een prik met een coronavaccin. Op dit moment zijn er nog niet genoeg gegevens om te kunnen bepalen of er een verband is met de prikken. Daarom heeft het comité, waar medicijnautoriteit CBG onderdeel van is, de fabrikanten om extra informatie gevraagd.

In april begon het comité met een onderzoek na meldingen uit Israël na het prikken met het Pfizer-vaccin (Comirnaty). De meeste gevallen waren mild en gingen na een paar dagen over. Het betrof vooral mannen jonger dan dertig jaar. De symptomen begonnen in de meeste gevallen binnen een paar dagen na de tweede prik. Ook in Europa zijn gevallen van myocarditis en pericarditis gemeld, vooral na het prikken met de vaccins van Pfizer/BioNTech. Maar er zijn ook bij de andere coronavaccins soortgelijke gevallen gemeld in Nederland en Europa.

Beide ontstekingen kunnen ontstaan door een infectie of immuunziekte. Ze komen jaarlijks voor bij 1 tot 10 op de 100.000 mensen. Klachten zijn onder andere kortademigheid, pijn op de borst en hartkloppingen die soms onregelmatig zijn. De klachten gaan meestal vanzelf over of zijn met medicijnen goed te behandelen. Wie deze klachten heeft, moet contact opnemen met een arts.

Zorgverleners worden opgeroepen om alle gevallen van myocarditis of pericarditis na coronavaccinatie te melden bij Bijwerkingencentrum Lareb. Hetzelfde geldt voor andere bijwerkingen. Het EMA werkt nauw samen met andere instanties, waaronder de Israëlische medicijnautoriteit. Alle nieuwe gegevens worden meegenomen in het onderzoek van het PRAC.

https://www.cbg-meb.nl/actueel/nieuws/2021/06/11/ema-verder-onderzoek-naar-ontsteking-van-de-hartspier-na-coronavaccinatie